• StayAtHomeColumn 4

17 apr 2020
  • Hier is Borgt💛🖤 met de antwoorden van de witte donderdagkwis met uitleg en jeugdsentiment. Veel leesplezier

ANTWOORDEN KWIS

Blijkbaar was de Online Witte Donderdag Kwis te makkelijk. Iedereen die me gemaild heeft had alle drie de vragen goed. Of internet / wikipedia / google hen daarbij geholpen heeft weet ik niet. Misschien waren er ook mensen die de antwoorden niet wisten en het willen weten. Die antwoorden waren Málaga, Manchester en Israël.

Antonio Banderas is geboren in Málaga en is daar ook lid van een Broederschap die ook een eigen processie heeft. De bekendste voetbalclub van die stad heet ook Málaga CF (CF staat voor Club de Futbol). En Joris Mathijsen speelde daar.
    Jordi Cruyff heeft drie seizoenen bij Manchester United gespeeld. Basisspeler werd hij nooit echt: 26 potjes in drie jaar. Feyenoord speelde op 22 oktober 1997 uit tegen Manchester United. Het was herfstvakantie, dus konden Corrie en ik samen. United won met 2-1. Henk Vos scoorde. Dat wist ik nog. Wat ik niet meer wist was dat hij invaller was (voor David Connolly), dat die Kornejev ook invaller was (hij kwam er in voor Van Bronckhorst). Nu ik toch met spelers bezig ben, dit was de opstelling: Dudek, van Gobbel, Schuiteman, Picún, van Wonderen, Graff, Bosvelt, van Gastel, Sanchez (die werd vervangen door Boateng), Connolly en Van Bronckhorst (toen nog linksbuiten).
    De Kruininger die we kennen van de drie F’s (Fietsen, Fluiten, Feyenoord) is Pieter Israël, bekend amateurwielrenner, voormalig KNVB-scheidsrechter en verstokt Feyenoord-fan. Maar dat laatste is logisch als de aanvoerder van Feyenoord in 1970 toen ze de Europacup wonnen ook Israël heet (Rinus).
    Overigens heb ik die finale (Celtic – Feyenoord) van 6 mei 1970 herbekeken op Ziggo. Die hadden helaas niet de band kunnen vinden met het commentaar van Herman Kuiphof erop (of vroeg de NOS teveel geld?), maar een band met Engels commentaar erop. Dat zou nog zo erg niet zijn geweest als ze er niet Siert de Vos overheen hadden laten lullen. Gelukkig hield hij zich gedeisd, zei hij geen “koekoek” of begon hij ook geen verhalen te vertellen over dat prima eettentje net achter San Siro en wist hij ook geen details over de nicht van Jimmy “de Vlo” Johnstone.
    Ik kwam er wel achter dat ik van die wedstrijd (die ik toch echt als 11-jarige live heb gezien) niet veel meer wist dan de doelpunten (die ik me waarschijnlijk alleen herinnerde omdat ik die later tig keer heb gezien). Wat ik nog wel wist dat ik na de 1-0 van Celtic (de ouderen onder ons weten nog dat scheidsrechter LoBello hinderlijk in de weg stond) ging huilen. Ja, die Borgtjes zijn nu eenmaal jankers. Dat mijn vader iets zei als “het kom wè hoed me ventje” en dat ik dat pas een paar minuten later geloofde toen die geplaatste kopbal van IIzeren Rinus (Israël dus) er in ging. Wat ik niet meer wist was dat Feyenoord beter was, Hasil twee keer het houtwerk raakte en wat ik vooral niet wist dat Feyenoord zo goed in het korte spel was en dat de verdedigers gewoon rustig in eigen doelgebied uitverdedigden, soms zelfs met een hakballetje. Natuurlijk: het tempo was lager, maar toch.

Peter van der Borgt