• Samenwerking vv Kruiningen en vv Rillandia

4 sep 2020
  • Beste leden,

Als jeugdbestuur van voetbalvereniging Kruiningen constateren we al meerdere jaren dat we als vereniging iets te klein zijn om helemaal zelfstandig alle jeugdteams te vullen.

Het indelen van alle jeugdteams is voor ons een doel. We vinden het namelijk belangrijk dat iedere jeugdspeler met zijn eigen leeftijdsgenoten moet kunnen voetballen. Een 16-jarige speler hoort niet structureel in een seniorenteam te voetballen. Over het algemeen is hij daar fysiek, mentaal en sociaal nog niet aan toe. Het gevolg is dat veel spelers in die leeftijdsfase uitstromen. Iets wat we willen voorkomen.

Het afgelopen voetbalseizoen hebben we op een prettige wijze samengewerkt met SC Waarde. Een samenwerking kost net wat meer energie (het regelen, extra vergaderingen en het op en neer rijden), maar uiteindelijk krijgen we daar veel voor terug. Toch is de samenwerking met Waarde niet voldoende. We hebben namelijk een hele gekke, maar eerlijk gezegd ook frustrerende zomer achter de rug. We vragen al onze leden, als zij willen stoppen met voetballen, om dit tijdig kenbaar te maken (15 mei!), zodat we als hoofd- en jeugdbestuur onze plannen voor het nieuwe seizoen voor de zomer aan leden en ouders/verzorgers kunnen presenteren. Helaas kwamen er in de zomer behoorlijk wat afmeldingen en toevallig veel afmeldingen in de leeftijd 12 - 15 jaar. Op een bepaald moment stonden JO13 en JO15 nog maar op 11 spelers per team. Dit is absoluut te weinig om een seizoen te starten. We hebben dit in juni laten rusten omdat er mogelijk meer afmeldingen zouden komen, maar we hadden ook goede hoop dat enkele testspelers uit de coronaperiode zich zouden aanmelden.

Nadat juni stil bleef hebben we contact gezocht met VV Rillandia. Een vereniging waarvan we weten dat ze in grote lijnen in hetzelfde schuitje zitten. Waar we normaal gesproken maanden van tevoren met elkaar in overleg gaan zaten we met Rillandia na een uurtje op dezelfde lijn! Drie weken later volgde een vervolg-overleg en weer een week later stonden de eerste van de twee informatieavonden voor ouders op het programma.

Concreet betekent dit dat we met Waarde samenwerken bij JO15. Met Rillandia hebben we een samenwerking bij JO13.
    De samenwerking met Rillandia is dus écht last minute tot stand gekomen. Hier zal ongetwijfeld nog weleens een foutje gemaakt worden. Hopelijk kunnen we op begrip rekenen van de ouders. Meldt de foutjes wel, want alleen dan kunnen we ervan leren en het probleem 'tackelen'.

Vanuit voetbalvereniging Kruiningen zijn we blij met deze nieuwe samenwerking. We heten de spelers en ouders van VV Rillandia van harte welkom op "de Kruse Mat" en daarbij wensen we alle spelers en begeleiding een fijn, sportief en gezellig voetbalseizoen!

Jeugdbestuur VV Kruiningen